Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Zdania złożone problemem większości gimnazjalistów

Treść

Gimnazjaliści dobrze radzą sobie z prostymi zadaniami, jednak pojawiają się trudności przy wymagających umiejętności złożonych – wynika z badania Instytutu Badań Edukacyjnych.

Analiza dotycząca nauczania literatury i języka polskiego w gimnazjum została przeprowadzona wśród uczniów oraz ich polonistów po wprowadzeniu nowej podstawy programowej.

Największe problemy sprawia gimnazjalistom łączenie wiedzy z różnych obszarów. Przy pracy z tekstem literackim nie potrafią wykorzystać umiejętności z zakresu gramatyki.

Poseł Anna Zalewska mówi, że jest to efekt reformy edukacji, na skutek której młodzież uczona jest odtwórczości.

- Ograniczono listę lektur. Generalnie mówi się, że szkoła ma być fajna, nie trzeba się męczyć, nie trzeba dużo czytać. A czytanie i to w dużej ilości, szczególnie literatury, która odpowiada za kod kulturowy i wynika jedna z drugiej, jest bardzo ważne. Żeby poznać literaturę współczesną trzeba przecież znać tę średniowieczną i starożytną. Wreszcie przyzwyczajanie młodych ludzi do tego, że tak naprawdę posługujemy się prostymi nieskomplikowanymi zdaniami – zauważa poseł Anna Zalewska.

Nowa postawa programowa kształcenia ogólnego jest wprowadzana do szkół stopniowo począwszy od 2008 r. Pierwszy rocznik gimnazjalistów, który się zgodnie z nią uczył, to obecni uczniowie klas III szkół ponadgimnazjalnych.

RIRM

Źródło: radiomaryja.pl, 15.03.2015

Autor: mj