Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Warszawa w dwie godziny

Treść

Spośród inwestycji kolejowych w Małopolsce gwarancję finansowania z unijnych dotacji ma na razie tylko szlak kolejowy Kraków - Warszawa.

Na modernizację linii kolejowych w Polsce w ramach unijnego programu "Infrastruktura i środowisko" w latach 2007-2013 zostanie przeznaczone 5 mld euro. To wystarczy zaledwie na przebudowę kilku szlaków kolejowych. Dzięki remontom na niektórych odcinkach pociągi będą mogły jeździć z prędkością nawet do 250 km/h.

Na liście podstawowej projektów inwestycyjnych nie znalazła się na przykład linia wysokich prędkości (Wrocław - Łódź - Warszawa), na budowę której potrzeba 8-9 mld zł. Z Małopolski na taką listę trafiła tylko linia Kraków - Psary, umożliwiająca połączenie z Centralną Magistralą Kolejową, czyli trasą, po której kursują ekspresy do Warszawy. Po modernizacji tego szlaku podróż do Warszawy będzie trwała krócej niż 2 godziny.

Na liście rezerwowej umieszczono modernizację linii Kraków - Przemyśl. - Jest szansa, że ta inwestycja zostanie umieszczona w programie Euro 2012 - twierdzi Zbigniew Szafrański, wiceprezes Polskich Linii Kolejowych PKP. Wcześniej jednak Polska i Ukraina muszą wygrać wyścig o organizację piłkarskich mistrzostw Starego Kontynentu.

Na listę rezerwową trafiła też budowa nowej linii Kraków - Piekiełko. Budowa tego połączenia jest bardzo ważna, bo jego powstanie powinno skrócić czas podróży z Krakowa do Zakopanego z 3 do 1,5 godziny, a z Krakowa do Nowego Sącza - z prawie 3 godzin do zaledwie godziny i kilku minut.

Zbigniew Szafrański wyjaśnia, że długa lista rezerwowa jest po to, by w razie fiaska inwestycji z głównej listy nie było kłopotu z wykorzystaniem unijnych pieniędzy. Nie ma jednak gwarancji, że wolne miejsce zajmie akurat projekt z Małopolski.

Na modernizację linii kolejowych o mniejszym znaczeniu, ale ważnych dla województwa potrzeba około 544 mln zł. PLK chce uzyskać te środki z Regionalnego Programu Operacyjnego, czyli unijnych dotacji przyznanych na inwestycje w Małopolsce. Gdyby wszystkie propozycje PLK zostały zaakceptowane, to na inwestycje kolejowe przeznaczono by jedną czwartą całej puli dla Małopolski. Największe szanse na finansowanie w ramach RPO będą mieć zapewne Kolejowy Szlak Papieski (rozbudowa) oraz system transportu kolejowego w obszarze metropolitalnym Krakowa (modernizacje torowisk, budowa dodatkowych przystanków).

(GEG)

"Dziennik Polski" 2006-04-18

Autor: ab