Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Via Carpathia wciąż z nadziejami

Treść

Zdjęcie: Marek Borawski/ Nasz Dziennik

Temat budowy szlaku Via Carpathia, który ma połączyć kraje nadbałtyckie z południem Europy i który ma przebiegać przez wschodnią część Polski, był tematem rozmów, jakie przeprowadzili w Brukseli marszałek woj. podkarpackiego Władysław Ortyl i europoseł PiS Tomasz Poręba.

Ortyl i Poręba spotkali się w Brukseli z Marošem Šefčovičem, który w nowej Komisji Europejskiej ma objąć funkcję komisarza ds. transportu, oraz z przewodniczącym komisji transportu i turystyki Parlamentu Europejskiego Michaelem Cramerem. Tomasz Poręba przedstawił koncepcję uwzględnienia szlaku Via Carpathia od Kłajpedy na Litwie do Salonik w Grecji wśród głównych szlaków transportowych w UE. Do tej pory w tzw. sieci bazowej TEN-T udało się uwzględnić zaledwie kilka odcinków szlaku, w tym drogę Rzeszów – Lublin. Europoseł Poręba przekonywał komisarza Šefčoviča, że budowa Via Carpathia miałaby ogromne znaczenie dla rozwoju wschodniej flanki UE.

– Ten szlak byłby także kluczowym elementem strategii makroregionalnej dla Karpat, na której powstanie bardzo liczymy – wskazywał Tomasz Poręba.

Konieczność poprawy komunikacji w południowej części Podkarpacia podkreślał marszałek Władysław Ortyl, który przedstawił komisarzowi pomysł rozbudowy drogi S19 z Rzeszowa do Barwinka w trzech etapach w oparciu o środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (Rzeszów – Babica), Polska Wschodnia (Babica – Krosno) i Regionalnego Programu Operacyjnego (Krosno – Barwinek).

– Podczas wizyty w Brukseli chcieliśmy pokazać nasz sposób myślenia, przygotowywania i planowania inwestycji transportowych na przykładzie drogi ekspresowej S19. Przede wszystkim pokazaliśmy komplementarność unijnych programów finansujących tę inwestycję – uważa Władysław Ortyl, który liczy, że pierwszy odcinek projektu uda się zrealizować z kontraktu terytorialnego, kolejne z Polski Wschodniej i RPO.

– Mamy nadzieję, że dalsza część tej drogi powstanie przy udziale programu „Łącząc Europę” – dodaje marszałek Ortyl, który nie ukrywa, że niezbędne dla powodzenia realizacji projektu S19 i powrotu do rozmów o Via Carpathia jest wsparcie polskiego rządu.

Zdaniem marszałka Podkarpacia, jest to sprawa ważna tym bardziej, że komisarz Šefčovič nie wykluczył w przyszłości poparcia dla Via Carpathia przez KE, zachęcając do głębszej współpracy i skoordynowania działań przez państwa zainteresowane budową szlaku.

Na początku grudnia w Parlamencie Europejskim na forum komisji transportu ma odbyć się wysłuchanie poświęcone dostępności komunikacyjnej wschodniej części UE i roli Via Carpathia. – Będzie to pierwsze podjęcie na tak wysokim szczeblu kwestii Via Carpathia w PE – zapowiada Poręba.

Mariusz Kamieniecki
Nasz Dziennik, 12 października 2014

Autor: mj