Trudna droga do Euro
Treść
Władze Krakowa po ogłoszeniu decyzji szybko wybrały logo i hasło Euro 2012 "Kraków GO!", które promują miasto w Europie. Prezydent Krakowa powołał Komitet "Kraków Euro 2012", a od wakacji do pracy wzięło się powołane biuro Euro 2012. Powstały harmonogramy inwestycji stadionowych oraz dotyczących infrastruktury drogowej i komunikacyjnej. Dyrektor Janik nie obawia się też o lotnisko i bazę noclegową: - Mamy zapewnienia inwestorów, że do 2012 r. w Krakowie powstaną nowe hotele, a istniejące zarezerwują odpowiednią liczbę miejsc dla kibiców. Do 2010 r. ma być rozbudowane lotnisko w Balicach, którego przepustowość wzrośnie do 8-9 mln osób. W przypadku inwestycji drogowych najważniejsza będzie budowa Trasy Balickiej, mającej zapewnić szybki dojazd z portu lotniczego do stadionu Wisły. Rozpoczęcie inwestycji planuje się na 2009 r. Ten termin pozwoliłby na jej zakończenie przed 2012 r. Przedsięwzięcie wymaga jednak sporych pieniędzy, których miasto nie ma. I dlatego liczy na wsparcie ze środków centralnych. Wiadomo, że państwo na pewno dofinansuje budowę krakowskiego stadionu Wisły, tak jak pięciu innych obiektów w Polsce. Trwają na nim prace i miasto zapowiada, że zakończą się zgodnie z planem w połowie 2010 r. Tymczasem w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku inwestycje jeszcze nie ruszyły, nie ma nawet projektów budowlanych. Nie zmienia to jednak faktu, że Kraków mimo wszystko czuje się mniej komfortowo, ponieważ wraz z Chorzowem znalazł się na liście rezerwowej miast do rozgrywania zawodów. Jako cztery główne areny mistrzostw podaje się Warszawę, Poznań, Wrocław i Gdańsk. Przedstawiciele władz państwa i PZPN zabiegają o powiększenie liczby miast gospodarzy do sześciu. We wrześniu Sejm uchwalił ustawę o Euro 2012. Wprowadza ona ułatwienia przy realizacji przedsięwzięć związanych z imprezą. Chodzi o wprowadzenie natychmiastowej wykonalności decyzji administracyjnych, wypowiedzenie ze skutkiem natychmiastowym umowy dzierżawy lub najmu, rozpatrywanie odwołań od decyzji administracyjnych w terminie 14 dni. Niedawno powołano także Spółkę Skarbu Państwa "PL 2012". W celu przygotowania i wykonania przedsięwzięć Euro 2012 spółki celowe mają też funkcjonować w innych miastach. Ponadto rząd uchwalił pięcioletni program budowy dróg w latach 2008-2012 na kwotę 121 mld zł. Środki krajowe na inwestycje, głównie z budżetu państwa, mają stanowić ponad dwie trzecie wydatków, a jedną trzecią mają pokryć fundusze z UE. Program zakłada powstanie około 620 km autostrad budowanych w systemie tradycyjnym, 473 km autostrad w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego, ponad 1973 km dróg ekspresowych oraz 58 obwodnic o łącznej długości 393 km. Dotychczasowe postępy w budowie dróg nie napawają jednak optymizmem. - Mam nadzieję, że nie będzie z tym problemów. Trzeba jednak jasno powiedzieć, że podstawą są stadiony. Bez nich nie ma mowy o mistrzostwach. Brak odcinka drogi na pewno nie zadecyduje o tym, że stracimy imprezę - uspokaja Adam Olkowicz. PIOTR TYMCZAK "Dziennik Polski" 2007-10-29
Autor: wa