Środkiem ruch na zmianę
Treść
Jak przebudować drogi dojazdowe do Zakopanego? Czy szukać alternatywnych dojazdów do stolicy Tatr? Czy poszerzać "zakopiankę"? A może wybudować trzeci dodatkowy pas ze zmiennym kierunkiem ruchu? Na te pytanie ma odpowiedzieć studium wskazujące najlepsze rozwiązania komunikacyjne dla Podhala. Jak się dowiedzieliśmy w Urzędzie Marszałkowskim, w ciągu miesiąca zostanie powołany specjalny zespół, który zajmie się problem dojazdu do Zakopanego. Wykonanie studium rekomendującego najlepsze rozwiązania mają współfinansować województwo małopolskie, powiat tatrzański i miasto Zakopane. Plany poszerzenia "zakopianki" na jej ostatnim odcinku budzą ogromny sprzeciw społeczności lokalnych. Z drugiej strony doprowadzenie do Zakopanego dwóch pasów ruchu w każdym kierunku może spowodować, że miasto nie będzie mogło przyjąć tak dużego ruchu. Pojawiła się więc koncepcja, by ruch na Podhalu rozłożyć na trasy o mniejszym znaczeniu, które stanowiłyby uzupełniającą sieć drogową. Przy takim założeniu zmodernizowane powinny być nie tylko drogi wojewódzkie (Czarna Góra - Bukowian Tatrzańska - Łysa Polana, Poronin - Bukowina, Chabówka - Zakopane, Nowy Targ - Krościenko), ale także powiatowe (m.in. Białka Tatrzańska - Niedzica, Niedzica - Sromowce, Niedzica - Krośnica, Niedzica - Dębno, Poronin - Kośne Hamry - Murzasichle). Szczegółowej analizy będzie wymagał także pomysł poszerzenia "zakopianki" nie do 4, ale do 3 pasów ruchu. Ta koncepcja opiera się na założeniu, że środkowy pas drogi miałby zmienny kierunek ruchu - służyłby albo dojeżdżającym do Zakopanego (np. na początku weekendów) albo wyjeżdżającym (np. podczas niedzielnych powrotów). Nowatorska metoda mogłaby rozwiązać problem korków w okresach szczytu. Byłaby także ukłonem w stronę społeczności lokalnych - nie trzeba byłoby wyburzać takiej liczby budynków, jak przy budowie szerszej jezdni. (GEG) "Dziennik Polski" 2007-09-06
Autor: wa