Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Sprawdzą nasze bezpieczeństwo

Treść

Zdjęcie: Robert Sobkowicz/ Nasz Dziennik

Najwyższa Izba Kontroli przeprowadzi w 2015 roku kontrolę dotyczącą bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na drogach publicznych.

W ubiegłym roku zginęło 1140 pieszych i 304 rowerzystów, którzy najczęściej stracili życie pod kołami samochodów na przejściach i skrzyżowaniach. NIK sprawdzi, jak administracja państwowa i samorządowa dba o bezpieczeństwo pieszych oraz kierowców.

W Polsce od lat poważnym problemem jest bardzo wysokie zagrożenie pieszych oraz rowerzystów, czyli tzw. niechronionych (karoserią, pasami, poduszkami powietrznymi) uczestników ruchu, którzy razem stanowią w ostatnich latach ok. 50 proc. zabitych i 40 proc. rannych w wypadkach drogowych.

Jak informuje NIK, Polska jest w Europie krajem najwyższego ryzyka dla tej grupy uczestników ruchu drogowego. Zagrożenie pieszych Polaków utratą życia w wypadku drogowym jest blisko trzy razy wyższe niż w Niemczech, Hiszpanii, Francji czy Wielkiej Brytanii. Tam rocznie ginie ok. 400 pieszych, w Polsce ponad 1100 (ok. 1/3 ogółu ofiar śmiertelnych - w 2013 roku na polskich drogach zginęło ogółem 3357 osób, w tym 1140 pieszych).

Najwięcej pieszych ginie w Polsce na przejściach (232 zabitych) i skrzyżowaniach (182 zabitych). Ponad 9000 pieszych zostaje co roku rannych. Wypadki z udziałem pieszych stanowią ponad 26 proc. ogółu wypadków. W 2013 roku doszło do 9489 tego rodzaju wypadków. Głównymi przyczynami było nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu. Tak zginęły 142 osoby. Nieprawidłowe przejeżdżanie przejść przez kierowców przyniosło śmierć 80 osobom. Pędzący z nadmierną prędkością kierowcy przyczynili się do śmierci 96 osób.

W 2013 roku na polskich drogach zginęło 304 rowerzystów, a 4144 zostało rannych. Do większości wypadków doszło w terenie zabudowanym (ponad 4000 wypadków z 4723 ogółem). Główną przyczyną było nieprzestrzeganie przez kierowców samochodów pierwszeństwa przejazdu rowerzysty.

Analizy przyczyn wypadków, których ofiarami są niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, w szczególności piesi i rowerzyści, wskazują na różne działania, które należy podjąć, aby realnie poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Wśród nich są m.in. poprawa infrastruktury drogowej, wprowadzenie rozwiązań chroniących rowerzystów, poprawa świadomości społecznej w tym zakresie oraz poprawa egzekwowania w stosunku do pieszych i rowerzystów przepisów ruchu drogowego.

MPA
Nasz Dziennik, 9 listopada 2014

Autor: mj