Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Spółki kolejowe mogą upadać

Treść

Sejm zajął się wczoraj rządowym projektem noweli mającej na celu wprowadzenie możliwości ogłoszenia upadłości państwowych spółek kolejowych: PKP Intercity, PKP Cargo i Przewozów Regionalnych. Ustawa rządowa spotkała się ze sprzeciwem posłów z komisji sejmowych, jednak nie ma pewności, czy zostanie odrzucona przez Sejm. Wczoraj przeprowadzono jej drugie czytanie, a dzisiaj ma się odbyć głosowanie.
Zgodnie z obecnymi przepisami nie można ogłosić upadłości tych spółek, bo mają one specjalny charakter ze względu na interes publiczny. Nowelizacje dotyczące ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP, ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym mają wprowadzić taką możliwość. Zdecydowanie przeciwko takiej zmianie są posłowie PiS. Jak podkreśla poseł Krzysztof Tchórzewski, wiceszef sejmowej Komisji Infrastruktury, ogłaszanie upadłości tego typu spółek służby publicznej, m.in. dowożących ludzi do pracy, jest błędem. Jak dodaje, rząd obecnie tłumaczy się przepisami unijnymi, ale są to tylko wytyczne KE, a nie rozporządzenie, więc te zmiany nie są jednoznacznie konieczne. Bruksela uważa, że przepisy obowiązujące w Polsce przyznają przedsiębiorstwom kolejowym nieograniczone gwarancje państwowe. Według opozycji, uchwalenie nowelizacji może oznaczać po prostu dodatkowe bezrobocie i jeszcze większy chaos na kolei, bo ogłoszenie upadłości otwiera drogę do zmian w spółkach, a także wyprzedaż części majątku i niepewny los pracowników. Wymienione spółki przewożą ponad 60 proc. pasażerów na krajowym rynku przewozów, a ich udział w ogólnej ilości wykonanej pracy przewozowej przekracza 85 procent. Spółki zatrudniają ponad 50 tys. osób: PKP Intercity - 9 tys. pracowników, PKP Cargo - 29 tys. pracowników, a Przewozy Regionalne - 15,5 tys. pracowników. Duży wpływ na losy ustawy będzie miało zachowanie posłów PSL. Jak poinformował nas poseł Józef Racki (PSL) z Komisji Infrastruktury, jego partia ma domagać się skierowania ustawy do dalszych prac w komisji. Sejmowe komisje: Infrastruktury i Skarbu Państwa, rekomendują Sejmowi odrzucenie rządowego projektu. Większość posłów z tych komisji w czasie głosowania na posiedzeniu październikowym nie zgodziła się na możliwość ogłoszenia upadłości spółek kolejowych.
Paweł Tunia
Nasz Dziennik 2011-01-05

Autor: jc