Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Rzecznik ZUS radzi

Treść

Pacjent dowiaduje się u lekarza, że jest nieubezpieczony. Sytuacja wydaje się dziwna, bo przecież chory opłaca składki na ubezpieczenie zdrowotne. Słyszy podpowiedzi, że to wina ZUS. Podpowiedzi są błędne, ale sam ZUS może pacjentowi w takiej sytuacji pomóc.
"Dlaczego nie wpisaliście mnie do ubezpieczenia? Dlaczego nie przekazaliście informacji o moim ubezpieczeniu zdrowotnym do NFZ? Przez was nie mogę pójść do lekarza" - z tego typu zarzutami często przychodzi się zmierzyć pracownikom sal obsługi klienta ZUS. Dodatkowo można jeszcze usłyszeć, że "ZUS gubi dane ubezpieczonych". No i zaczyna się wyjaśnianie, że nie jesteśmy wielbłądem. Bo prawdy w tym, że gubimy ubezpieczonych czy też po prostu nie przekazujemy informacji o nich do NFZ, jest tyle, co w popularnych swego czasu anegdotach o Radiu Erewań. Rzeczywiście coś jest na rzeczy, ale zazwyczaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej niż jej pierwotny przekaz. Wyjaśnijmy więc, gdzie leży prawda.
Każdy pracownik, zleceniobiorca bądź osoba prowadząca działalność gospodarczą zobowiązana jest do opłacania obowiązkowych składek na ubezpieczenie zdrowotne. Ubezpieczenie to upoważnia nas do korzystania z bezpłatnej opieki medycznej w publicznych placówkach służby zdrowia. Składki na ubezpieczenie zdrowotne gromadzone są w Narodowym Funduszu Zdrowia. ZUS jest jedynie pośrednikiem, który przyjmuje składki i natychmiast przekazuje je dalej. I to nie ZUS prowadzi Centralny Wykaz Ubezpieczonych tylko NFZ.
Zakład raz w tygodniu przesyła do Funduszu wykaz nowozarejestrowanych ubezpieczonych i tych, którzy z ubezpieczenia zdrowotnego właśnie się wyrejestrowali. Raz w miesiącu Fundusz otrzymuje imienny wykaz opłaconych składek. Na tej podstawie Centrala NFZ dokonuje aktualizacji danych w prowadzonym przez siebie wykazie. W tej sytuacji stawianie Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych zarzutu o nieaktualizowaniu danych jest całkowicie chybione. Jeszcze raz podkreślam: dane przekazywane są na bieżąco, ale ich aktualizacja należy do NFZ. Centrala Funduszu zobowiązana jest również do udostępniania aktualnego wykazu ubezpieczonych oddziałom terenowych NFZ. Jeżeli tego nie robi - choć ja tego nie wiem - to z całą pewnością nie należy winić za to ZUS.
Czy ZUS może robić więcej? Może i robi. Współpracując z Narodowym Funduszem Zdrowia wykonujemy na jego rzecz szereg działań ponadstandardowych, nieprzypisanych nam ustawowo. Wyjaśniamy m.in. poszczególne przypadki dotyczące ważności ubezpieczenia zdrowotnego. Błędy w tej materii wynikają często z nieprawidłowych danych przekazywanych przez płatników składek (czyt. pracodawców). Dodatkowo jeżeli już zdarzy się, że ubezpieczony nie zostanie przyjęty przez lekarza z powodu wątpliwości co do uprawnień do korzystania ze świadczeń zdrowotnych, to ZUS ponownie służy pomocą. W takim przypadku można odwiedzić którąkolwiek z naszych placówek i poprosić o wydanie zaświadczenia o podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu. Zaświadczenie takie ZUS wydaje od ręki. A z nim żaden lekarz nie odmówi przyjęcia chorego na badanie.
Przemysław Przybylski
"Nasz Dziennik" 2009-10-31

Autor: wa