Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Rzecznik ZUS radzi

Treść

Załatwienie sprawy przez internet bądź telefon już w niedługim czasie będzie codziennością w kontaktach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Rozpoczyna on realizację współfinansowanego przez Unię Europejską projektu Platforma Usług Elektronicznych.
ZUS podpisał już umowę na finansowanie inwestycji ze środków unijnych. Unia Europejska pokryje 85 proc. kosztów projektu o wartości ponad 100 mln złotych.
Platforma Usług Elektronicznych jest jednym z pierwszych w Polsce projektów pełnej informatyzacji jednostki administracji publicznej. Dzięki niemu kontakt z ZUS-em będzie możliwy bez wychodzenia z domu, za pośrednictwem internetu lub telefonu. PUE zapewni klientom Zakładu dostęp do swoich danych zgromadzonych na indywidualnych kontach w ZUS. Dodatkowo pozwoli złożyć drogą elektroniczną dowolny wniosek bądź dokument ubezpieczeniowy. Na Platformie będą udostępnione wszelkie zusowskie formularze, których prawidłowość wypełnienia będzie weryfikowana przez system komputerowy. Za pośrednictwem internetu klient dowie się również, na jakim etapie jest obecnie jego sprawa. Dostęp do Platformy będzie spersonalizowany. Każdy z klientów będzie miał własny profil użytkownika. Dla osób niezorientowanych w specyfice ubezpieczeń społecznych i działalności samego Zakładu dostępny będzie wirtualny doradca, czyli tzw. avatar potrafiący nawiązać quasi-inteligentną rozmowę.
Osoby, które nie mają w domu komputera z łączem internetowym, będą mogły skorzystać z dostępnych w każdej placówce ZUS e-kiosków, potocznie zwanych zusomatami. Będą w nich dostępne wszystkie formularze oraz cała baza wiedzy i aktów prawnych z zakresu działania Zakładu. Za pośrednictwem zusomatów będzie można przesyłać dokumentację drogą elektroniczną, ale również składać ją w postaci papierowej, uzyskując potwierdzenia jej złożenia. Zusomaty znajdą się w miejscach ogólnodostępnych i będą czynne całą dobę.
Dzięki realizacji projektu PUE w kontaktach z ZUS-em klienci będą mogli również korzystać z nowych usług telefonicznych. Powstanie bowiem specjalne Centrum Informacji Telefonicznej. Za jego pośrednictwem będzie można złożyć ustny wniosek m.in. o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek czy też uzyskać informacje zapisane na indywidualnym koncie w ZUS. Zanim udzielone zostaną jakiekolwiek informacje, weryfikowane będą dane osobowe osoby dzwoniącej.
Platforma Usług Elektronicznych usprawni również obsługę klienta na miejscu, w samym Zakładzie. Każda z 320 placówek ZUS zostanie bowiem wyposażona w najnowocześniejsze systemy kierowania ruchem klientów, które umożliwią monitorowanie liczby oczekujących i czas obsługi interesantów. Poza przyspieszeniem obsługi klientów system ten umożliwi zamawianie wizyt w Zakładzie.
Realizacja projektu Platforma Usług Elektronicznych zakończy się w grudniu 2012 roku.
Przemysław Przybylski
"Nasz Dziennik" 2009-11-14

Autor: wa