Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Projekt rozbudowy lotniska w Balicach

Treść

Nie wiadomo, czy to warszawska spółka z hiszpańskimi korzeniami Estudio Lamela zaprojektuje nowy terminal pasażerski, hotel i wielopoziomowy parking na lotnisku w Balicach. Ostatecznego wykonawcę wyłonią negocjacje, które będą prowadzone z trzema firmami nagrodzonymi w konkursie rozstrzygniętym przed kilkoma dniami. Gdy w piątek jury ogłaszało jego wyniki, można było odnieść wrażenie, że zwycięzca na pewno będzie projektantem nowego obiektu. Świadczyć o tym mogły wypowiedzi przedstawicieli jury i Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice, m.in. o tym, że teraz można już zlecić wykonanie projektu. Nie padło jednoznaczne stwierdzenie, że konkurs to wstęp do negocjacji, w których wezmą udział 3 firmy, a nie jedna. Okazuje się jednak, że sprawa nie jest tak prosta i nie będzie można szybko nie tylko wyłonić wykonawcy projektu, ale także go zrealizować. Zgodnie z warunkami konkursu trzy nagrodzone firmy zostaną zaproszone do wzięcia udziału w negocjacjach. A więc oprócz warszawskiej pracowni Estudio Lamela, także dwie krakowskie firmy - Wizja Hok i Kontrapunkt V, zdobywcy II i III nagrody. - Na starcie wszystkie mają takie same szanse - mówi Michał Jaworski, wiceprezes MPL Kraków-Balice. Wpływ na wybór autora projektu będzie miała cena za usługę, termin jej wykonania, ale także koszty realizacji samej inwestycji. Dodatkowe punkty będą przyznane także za ocenę jury konkursowego, ale na razie nie wiadomo, jak wielki będzie to miało wpływ na ostateczny wynik negocjacji. Michał Jaworski przyznaje, że negocjacje powinny się rozpocząć najwcześniej w połowie sierpnia, zgodnie z warunkami konkursu. Same uzgodnienia potrwają co najmniej tydzień. Z kolei na projektowanie nowego terminala, hotelu i parkingu trzeba ok. pół roku. - Będzie dobrze, jeśli na przełomie lutego i marca gotowy będzie projekt techniczno-budowlany, pozwalający wystąpić o pozwolenie na budowę - dodaje prezes Jaworski. Czy warszawska spółka może mieć kłopoty podczas negocjacji z powodu tego, że jest członkiem konsorcjum, które ma kłopoty z oddaniem w terminie terminala 2 na warszawskim Okęciu? - Bierzemy to pod uwagę, ale ta sytuacja nie będzie mieć żadnego wpływu na przebieg naszych negocjacji - zapewnia Michał Jaworski. GRZEGORZ SKOWRON Wyniki konkursu I miejsce: Konsorcjum ESTUDIO LAMELA z Warszawy, ESTUDIO S.L., Sener Sp. z o.o., Sener Ingenieria Y Sistemas - 93 na 100 pkt. (nagroda 80 tys. zł) II nagroda: konsorcjum WIZJA - HOK z Krakowa - 72 pkt. (50 tys. zł). III nagroda: KONTRAPUNKT V z Krakowa - 68 pkt. (30 tys. zł). Wyróżnienia: Biuro projektów Architektonicznych i Budowlanych z Warszawy - 52 pkt (10 tys. zł) i ATELIER LOEGLER z Krakowa - 48 pkt (10 tys. zł). Na konkurs wpłynęło tylko 5 prac. - To był bardzo trudny konkurs, wymagający ogromnej wiedzy i doświadczenia, amatorzy nie mieli w nim żadnych szans - mówi członek sądu konkursowego Janusz Sepioł, pełnomocnik prezydenta ds. kultury. Inny członek jury Marek Dunikowski nie krył rozczarowania, że wiele znanych pracowni architektonicznych, m.in. niemieckich, odpadło, bo nie spełniło wszystkich wymogów formalnych. Z takich powodów nie zaproszono do złożenia pracy konkursowej 10 zespołów. (GEG) "Dziennik Polski" 2007-07-25

Autor: wa