Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Platforma chce zmienić SKOK-i

Treść

Platforma Obywatelska chce zmienić ustawę o Spółdzielczych Kasach Oszczędnościowo-Kredytowych. Zmiany zmierzać mają m.in. w kierunku objęcia Kas nadzorem państwowym. Obecnie nadzór nad SKOK-ami sprawuje Kasa Krajowa SKOK. Według projektu ustawy, nad którym pracują posłowie Platformy Obywatelskiej, nadzór nad Spółdzielczymi Kasami Oszczędnościowo-Kredytowymi sprawować miałaby Komisja Nadzoru Finansowego. - Dzisiejszy, koleżeński nadzór nad tymi instytucjami parabankowymi proponujemy zastąpić państwowym. Przepisy chcemy zmienić w trosce o wszystkich, którzy zdeponowali swoje oszczędności w SKOK - powiedział szef klubu Platformy Obywatelskiej Zbigniew Chlebowski. Przewodniczący KNF Stanisław Kluza, prezentując w środę posłom sejmowej Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z prac Komisji Nadzoru Finansowego, zaznaczył jednak, iż nie widzi szczególnego zagrożenia w funkcjonowaniu SKOK-ów. Według pomysłu Platformy, dotychczasowemu nadzorcy systemu - Kasie Krajowej SKOK - pozostawiona miałaby zostać funkcja kontrolna w zakresie bieżącej kontroli SKOK-ów. KNF miałaby natomiast prawo m.in. do powołania dwóch członków zarządu Kasy Krajowej. Posłowie Platformy proponują w projekcie ustawy także m.in.: zmniejszenie obciążeń poszczególnych Kas wobec Kasy Krajowej, pozbawienie członkostwa w Kasie Krajowej podmiotów niebędących Kasami i przyznanie każdej Kasie prawa do jednego głosu na Walnym Zgromadzeniu Kasy Krajowej czy też wypłatę minimum 80 proc. nadwyżki finansowej członkom Kas. - Nie chcemy komentować tych propozycji, dopóki nie będziemy mogli zapoznać się z ich szczegółami. Jeżeli natomiast chodzi o wprowadzenie nadzoru państwowego, to być może dokonuje się "naprawianie" czegoś, co bardzo dobrze działa. Nadzór nad Kasami działa od 12 lat, w tym czasie Kasy się bardzo dobrze rozwijały, system SKOK odniósł ogromny sukces. Przez ten czas nikt nie stracił ani złotówki, czego nie można powiedzieć o klientach innych instytucji finansowych - powiedział nam Andrzej Dunajski, rzecznik Kasy Krajowej SKOK. Jak jednak zaznaczył, Kasa Krajowa nigdy nie protestowała przed objęciem systemu Kas nadzorem państwowym. - Ale jeżeli ten nadzór miałby być, to mamy nadzieję, że Kasy uzyskają takie same uprawnienia jak banki. Jeżeli nie, to nie zostanie zachowana konkurencyjność na rynku - dodał Dunajski. Banki jako szczególne instytucje posiadają bowiem szereg przywilejów, np. podatkowych, których nie mają inne instytucje finansowe, w tym SKOK-i. I tak w przypadku banków niektóre kategorie przychodów nie stanowią przychodów podatkowych, np. straty poniesione przez banki z tytułu udzielonych po 1 stycznia 1997 r. gwarancji albo poręczenia spłaty kredytów i pożyczek. Stanowią one dla banków koszt uzyskania przychodów. Banki w o wiele szerszym zakresie niż inni podatnicy mogą zaliczać do kosztów uzyskania przychodów rezerwy utworzone na poczet wierzytelności. - To są olbrzymie kwoty - zauważa Dunajski. Także niektóre umorzone przez banki kredyty i pożyczki mogą stanowić dla nich koszt uzyskania przychodów. Tego typu przykładów można podać jeszcze więcej. Ponadto banki mogą korzystać z bardzo wygodnej dla nich instytucji bankowego tytułu egzekucyjnego, dzięki czemu łatwo mogą przystąpić do egzekucji należności. Artur Kowalski "Nasz Dziennik" 2008-04-11

Autor: wa