Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Milionowe kary

Treść

Około 1,2 mln zł karnych opłat każdego miesiąca nalicza portugalskiej firmie Mota Engil krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To efekt opóźnienia przy modernizacji "zakopianki" na odcinku Myślenice - Lubień.

Z końcem ubiegłego roku minął termin oddania pierwszego etapu inwestycji, za którą odpowiada portugalska firma. - Za każdy dzień spóźnienia naliczamy 40 tys. zł kary - mówi Zbigniew Rapciak, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA. - Faktury rozliczane są co miesiąc. W lutym naliczano karę za 31 dni stycznia (1,24 mln zł), w marcu - za 28 dni lutego (1,12 mln zł), w kwietniu - za 31 dni marca (1,24 mln zł). Teraz będzie rozliczany kwiecień, więc zostanie naliczona kara za 30 dni (1,2 mln zł).

Dyrektor Rapciak podkreśla, że ostatnio firma Mota Engil bardziej zaangażowała się w roboty budowlane. - Są pewne utrudnienia, np. policja i sanepid sprawdzali anonim o stosowaniu materiałów radioaktywnych; żadne zarzuty się nie potwierdziły. Ale tempo robót rzeczywiście znacznie wzrosło. Nadal podtrzymuję jednak stanowisko, że do końca tego roku nie uda się wykonać całej inwestycji, a wtedy - od stycznia 2007 r. - za każdy dzień spóźnienia będziemy naliczać 60 tys. zł kary - mówi Zbigniew Rapciak.

Jak już informowaliśmy, firma przedstawiła nowy harmonogram robót, zgodnie z którym zakończenie wszystkich prac miałoby nastąpić w sierpniu 2007 r., ale GDDKiA nie podjęła jeszcze żadnej decyzji w tej sprawie.

Paweł Ludwig, dyrektor kontraktu z firmy Mota Engil, nie chce komentować całej sytuacji. Zapewnia, że wkrótce zostanie zakończony I etap, więc GDDKiA przestanie naliczać kary za to opóźnienie. - Co będzie dalej, zobaczymy - mówi dyrektor.

Wartość kontraktu, na realizację którego wykonawca ma 780 dni, wynosi około 300 mln zł. GRZEGORZ SKOWRON

Drogi, mosty i obwodnica

Przystosowanie "zakopianki" do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Myślenice - Lubień obejmuje budowę: dwujezdniowej drogi (16,2 km), w tym obwodnicy Lubnia (4 km), trzech dwupoziomowych skrzyżowań "zakopianki" z innymi drogami (Stróża, Pcim, Lubień), ponad 80 przepustów i mostów, 6,5 km murów oporowych, prawie 20 km dróg dojazdowych oraz urządzeń ochrony środowiska.

Inwestycję podzielono na dwie części. Za pierwszą - odcinek od Myślenic do granicy gmin Pcim i Lubień - odpowiada Mota Engil. Druga część z obwodnicą Lubnia realizowana jest przez szwedzko-polskie konsorcjum NCC

*
POLDiM SA Tarnów (prace dopiero się rozpoczynają).
Termin zakończenia pierwszej części wyznaczono na grudzień 2006 r., realizacja drugiej ma zakończyć się w 2008 r. Wartość pierwszego kontraktu to 300 mln zł, drugiego - 133,5 mln zł. (GEG)

"Dziennik Polski" 2006-05-17

Autor: ab