Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Miejsce pierwszego kontaktu

Treść

Przebudowa terenów pod Wawelem ma kosztować maksymalnie 10 milionów złotych

"Miejsce jest wyjątkowe. Tuż obok wejścia na wzgórze wawelskie, z królewskim zamkiem i katedrą; innym sąsiedztwem jest historyczna część miasta, której granica właśnie tu przebiega.


Fizyczność starego miasta i jego oddziaływanie emocjonalne zachowują tu swą moc" - to wyjątek z "opisu celu i przedmiotu konkursu", który ogłaszają właśnie władze Krakowa. Chodzi o budowę obiektu obsługi ruchu turystycznego przy ul. Powiśle, pod Wawelem. Ma on być jednym z "pomników" 750-lecia lokacji Krakowa, czyli musi powstać najpóźniej w roku 2007.

Konkurs architektoniczno-urbanistyczny ma objąć m.in. zagospodarowanie terenu wzdłuż ulicy Powiśle i Podzamcze - między ul. Zwierzyniecką a Straszewskiego - oraz opracowanie koncepcji obiektu obsługującego turystów, a zlokalizowanego przy ul. Powiśle - tam, gdzie obecnie jest parking dla autokarów. Ponadto chodzi dodatkowo o uzyskanie koncepcji rozwiązań urbanistycznych, obejmujących obszar bulwarów wiślanych (między mostem Dębnickim a wawelskim wzgórzem), pl. Kossaka, pl. Na Groblach oraz część ul. Podzamcze - w stronę ul. Grodzkiej.

"Miejsce konkursu nie jest białą plamą na mapie miasta. To tu przyjeżdżają autokary przywożące gromady turystów; tu także można zaopatrzyć się w pamiątki. Intencją władz miasta jest poprawa jakości zdegradowanego przestrzennie, niezwykle ważnego dla Krakowa miejsca - zmiana przestrzeni stricte komunikacyjnej w miejsce recepcyjne, pierwszego kontaktu z Krakowem" - stwierdzono, dodając, że stąd wypływa idea wprowadzenia nowych rozwiązań komunikacyjnych, polegających na ograniczeniu do minimum liczby miejsc parkingowych dla autokarów i samochodów osobowych oraz zlokalizowania tam obiektu służącego turystom.

Przyjęto, że maksymalny łączny koszt wykonania prac realizowanych na podstawie wybranej pracy konkursowej nie może przekroczyć 10 milionów złotych, w tym 6 milionów przypadałoby na zagospodarowanie terenu, a reszta na sam obiekt. Urząd nawet podaje dokładnie, czego się oczekuje w budynku obsługującym turystów; ma tam bowiem być m.in.: przechowalnia bagażu (ok. 20 m kw.), bar (ok. 80 m), sala recepcyjna, pokoje przewodników turystycznych (dwa po 15 metrów), sklepiki z pamiątkami (w sumie ok. 50 metrów) oraz toalety (w męskim minimum 4 kabiny i 10 pisuarów, w damskim przynajmniej 6 kabin); w sumie ma być ok. 500 metrów, ale - jak podano - dozwolona będzie jeszcze, w podanych ramach, "własna inwencja twórcza". Budynek ma być jednokondygnacyjny, a przy jego projektowaniu trzeba uwzględnić, jak się wpisze w panoramę od strony mostu Dębnickiego, ul. Straszewskiego, Zwierzynieckiej, a nawet - jak będzie wyglądał z tarasów wawelskich itd. Przypomniano, że projektujący muszą wziąć pod uwagę to, że "obszar objęty konkursem" jest często pierwszym miejscem odwiedzanym przez turystów. Przyjęto jednak, że można tam m.in. zarezerwować teren dla autokarów, ale tylko dla 15.

Wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie musi zostać złożony do 12 grudnia (w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich), a zakwalifikowani będą musieli wykonać prace konkursowe do 18 lutego przyszłego roku. Konkurs miałby zostać rozstrzygnięty z początkiem marca. Za I miejsce przysługiwać będzie 20 tysięcy złotych oraz "zaproszenie do negocjacji na opracowanie dokumentacji projektowej" itd.

"Niezwykła lokalizacja winna być inspiracją dla rozwiązań dobrych, oryginalnych i osobistych. Jest to miejsce na propozycję zagospodarowania i architektury godnych sąsiedztwa Wawelu" - uważają organizatorzy.

(J.ŚW)

"Dziennik Polski" 2005-11-16

Autor: mj