Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Małopolska najlepsza

Treść

I w tym roku, podobnie jak w poprzednim, uczniowie z Małopolski najlepiej spośród rówieśników w całym kraju napisali sprawdzian dla szóstoklasistów.

Małopolska zajęła pierwsze miejsce ex aequo z województwem mazowieckim z wynikiem 26,4 pkt na 40 możliwych. Średnia punktacja uzyskana przez szóstoklasistów w kraju to 25,3. Tylko dwa województwa: małopolskie i mazowieckie przekroczyły 26 punktów.

- Małopolska należy do czterech województw w kraju, gdzie ponad połowa szkół podstawowych znajduje się na wsi. Dobry wynik jest więc odzwierciedleniem pracy, jaka prowadzona jest także w szkołach wiejskich, gdzie zazwyczaj uczniowie osiągają słabsze wyniki niż w mieście - mówi Marek Legutko, p.o. dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

W tym roku szkoły wiejskie osiągnęły średni wynik 24,5, a miejskie 26,4.

W Małopolsce aż 80 proc. szkół podstawowych mieści się na wsi. Przewaga szkół wiejskich (ponad 50 proc.) jest także w województwach świętokrzyskim, lubelskim i podkarpackim.

W województwie małopolskim najwięcej punktów zdobywają szkoły w Krakowie. Szkoła Podstawowa nr 31 od trzech lat znacznie przekracza średnią; w ubiegłym roku uczniowie zdobyli 35,3 pkt. - Mamy jeden z najlepszych wyników w Polsce. Zawdzięczamy to wysiłkowi uczniów i dobrze przygotowanej kadrze nauczycielskiej. Szóstoklasistów przygotowujemy do egzaminu przez 3 lata. Sprawdziany, takie jak na zakończenie nauki w szkole podstawowej, przeprowadzamy także w ciągu roku szkolnego. Cała nauka prowadzona jest pod kątem rozwijania umiejętności - mówi Elżbieta Blatkiewicz-Kotlarz, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 31.

Zdaniem Bożeny Strychalskiej, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 104 w Krakowie, na dobre wyniki składa się praca nauczycieli i uczniów. - Nauczyciele mają bardzo wysokie kwalifikacje. U mnie w szkole nie ma pedagoga, który by miał tylko studia wyższe. Każdy ukończył dodatkowo studia podyplomowe. Z uczniami słabszymi nauczyciele pracują społecznie, na dodatkowych zajęciach. Kraków oferuje także lepszy dostęp do kultury, dzięki bliskości muzeów można obcować z żywą sztuką - to też ma wpływ na lepsze wyniki nauczania - uważa Bożena Strychalska.

Sprawdzian na skończenie nauki w szkołach podstawowych przeprowadzony był w całej Polsce 4 kwietnia. Jego celem jest ocenienie umiejętności w zakresie czytania ze zrozumieniem, pisania, rozumowania, korzystania z informacji i wykorzystania wiedzy w praktyce.

Na terenie działania Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie (województwa: lubelskie, małopolskie, i podkarpackie) do sprawdzianu przystąpiło 100 tys. 229 uczniów, co stanowi 23 proc. szóstoklasistów z całego kraju.

Sprawdzian nosił tytuł "Pszczoły i miody", na rozwiązanie wszystkich zadań uczniowie mieli 60 minut. Ponieważ nacisk położony był na sprawdzanie umiejętności, a nie wiadomości, wiele informacji potrzebnych do rozwiązania zadań znalazło się w teście. Sprawdzian składał się z 20 zadań, w których trzeba było wybrać jedną z czterech odpowiedzi, a także z zadań wymagających krótszej i dłuższej pisemnej odpowiedzi (o człowieku, który jest pracowity jak pszczoła).

Największe kłopoty uczniowie mieli z zadaniami badającymi wykorzystanie wiedzy w praktyce i z rozumowaniem, najlepiej poradzili sobie z czytaniem tekstu ze zrozumieniem. W Małopolsce szóstoklasiści zdobyli średnio 7,7 pkt na 10 z czytania (tekstu literackiego, popularnonaukowego, mapy, tabeli), natomiast z rozumowania (m.in. umieszczanie dat w przedziałach czasowych, rozpoznawanie własności figur geometrycznych), 4,6 pkt na 8.

W Okręgu OKE w Krakowie jeden sprawdzian został unieważniony, ponieważ szóstoklasista pisał arkusz standardowy, a powinien dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Dwaj uczniowie zasłabli i nie dokończyli egzaminu. Ci szóstoklasiści oraz wszyscy, którzy byli nieobecni na sprawdzianie 4 kwietnia przystąpią do niego w drugim terminie, czyli 6 czerwca. Napisanie egzaminu jest konieczne dla ukończenia szkoły podstawowej. Liczba zdobytych punktów będzie miała znaczenie dla starających się o przyjęcie do najbardziej obleganych gimnazjów poza rejonem.

Zadania sprawdzało w OKE w Krakowie 1 tys. 843 egzaminatorów. Wyniki egzaminu zostały już przesłane dyrektorom szkół. Od dzisiaj każdy uczeń będzie mógł się zalogować do serwisu OBIEG (na stronie internetowej OKE) i dowiedzieć się, ile dostał punktów za poszczególne pytania oraz porównać swoje wyniki z wynikami szkoły.

(AM)

Czytali ze zrozumieniem

Z danych CKE wynika, że maksymalną liczbę punktów (40) uzyskało w kraju blisko 5,5 tys. uczniów. Wynik najczęściej występujący to 33 punkty.

Test sprawdzał pięć umiejętności uczniów: czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce.

Ze sprawdzianu wynika, że uczniowie w sposób zadowalający opanowali umiejętność czytania i pisania, najsłabiej poradzili sobie z wykorzystywaniem wiedzy w praktyce.

Z "czytania" (sprawdzano umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstu popularnonaukowego, tekstu literackiego, tabeli i mapy) szóstoklasiści średnio otrzymali 7,7 pkt na 10, czyli 77 proc. możliwych pkt. Najlepiej wypadło czytanie tekstu popularnonaukowego (83 proc. pkt).

Sprawdzano również umiejętność pisania krótkiej wypowiedzi na zadany temat (w tym roku brzmiał: "Jest człowiekiem pracowitym jak pszczoła, a jego praca służy innym. Opisz taką osobę, opowiedz o jej działaniach i wyjaśnij, dlaczego zasługuje na szacunek"). Wynik krajowy to średnio 6,9 pkt na 10, czyli 69 proc. możliwych pkt.

W "rozumowaniu" sprawdzano: umieszczanie dat w przedziałach czasowych, rozpoznawanie własności figur geometrycznych, ustalanie sposobu rozwiązania zadania, opisywanie sytuacji przedstawionej w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego oraz sprawdzanie wyników z warunkami zadania. Wynik krajowy to średnio 4,5 pkt na 8, czyli 56 proc. możliwych pkt. Najlepiej wypadło umieszczanie dat w przedziałach czasowych (68 proc. pkt).

W "korzystaniu z informacji" sprawdzano posługiwanie się źródłem informacji, wskazywanie źródła informacji. Wynik krajowy to średnio 2,4 pkt na 4, czyli 60 proc. możliwych. Najlepiej wypadło wskazywanie źródła informacji (63 proc. pkt).

W "wykorzystywaniu wiedzy w praktyce" sprawdzano: wykonywanie obliczeń dotyczących temperatury, czasu, długości i powierzchni, wykorzystywanie w sytuacji praktycznej własności liczb. Wynik krajowy to średnio 3,9 pkt na 8, czyli 49 proc. możliwych. Najlepiej wypadło wykorzystywanie w sytuacji praktycznej własności liczb (55 proc. pkt).

(PAP)

Wyniki z podziaŁem na województwa

małopolskie 26,4
mazowieckie 26,4
podlaskie 25,7
opolskie 25,7
podkarpackie 25,6
dolnośląskie 25,5
wielkopolskie 25,3
lubelskie 25,2
łódzkie 25,2
śląskie 24,9
warmińsko-mazurskie 24,8
zachodniopomorskie 24,8
pomorskie 24,6
lubuskie 24,5
świętokrzyskie 24,4
kujawsko-pomorskie 24,0
Średnia krajowa 25,3

Dane Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

"Dziennik Polski" 2006-05-17

Autor: ab