Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Kto czyta dzieciom - nie błądzi

Treść

Lepsze zrozumienie tekstów i poleceń przez dzieci, wzbogacenie zasobu słownictwa oraz pogłębienie więzi z nauczycielem i innymi dziećmi - to efekty kampanii "Cała Polska czyta dzieciom", przedstawione w środę, 13 wrzześnia na konferencji prasowej w Warszawie. "Z badań wynika, że głośne czytanie - obok wyrobienia samego nawyku czytania - przyczynia się do podniesienia poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów, zwiększenia umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego, poprawy koncentracji i pamięci oraz rozwoju ambicji i motywacji do zdobywania wiedzy" - powiedziała Agnieszka Borek, prezes Ośrodka Ewaluacji, który przeprowadził badanie na zlecenie Fundacji "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom". Biorąc pod uwagę rezultaty badań, Ośrodek Ewolucji zarekomendował objęcie programem głośnego czytania wszystkich przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów, prowadzenie w jego ramach dyskusji na temat przeczytanych książek, umożliwienie ekspresji rysunkowej u młodszych dzieci oraz wprowadzenie zajęć na temat głośnego czytania do programu studiów pedagogicznych. Badaniem objęto ponad 460 dzieci z 8 grup przedszkolnych, 8 klas szkół podstawowych oraz 6 klas gimnazjalnych z 11 miejscowości różnej wielkości. Badane grupy, od 3 lat realizujące program 20 minutowego głośnego czytania, zostały porównane z rówieśnikami czytającymi mało lub wcale. "Przywiązujemy wielką wagę do rozwoju czytelnictwa, zwłaszcza wśród młodych, bo to właśnie oni zadecydują o przyszłości cywilizacyjnej i kulturowej Polski" - podkreślił minister kultury i dziedzictwa narodowego, Kazimierz Michał Ujazdowski, który objął honorowym patronatem program głośnego czytania. Kampania "Cała Polska czyta dzieciom" trwa od 3 lat; obecnie obejmuje ponad 1000 przedszkoli i ponad 1200 szkół. W całości finansowana jest ze środków resortu kultury i dziedzictwa narodowego. (PAP)2006-09-14

Autor: ea