Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Kolejka na Wielką Krokiew będzie jak nowa

Treść

Do końca czerwca przyszłego roku ma się zakończyć modernizacja najsłynniejszego wyciągu w Polsce - kolejki krzesełkowej na Wielką Krokiew. Obecnie skoczkowie korzystają z ponadczterdziestoletnich krzesełek. Kolejka krzesełkowa, którą skoczkowie podczas treningów i zawodów dostają się na Wielką Krokiew - najpiękniejszy tego typu obiekt w Europie - powstała ponad czterdzieści lat temu i znacznie ustępuje innym tego typu obiektom na świecie. Trudno się dziwić, że Centralny Ośrodek Sportu zdecydował się na gruntowną przebudowę kolejki. Na ogłoszony przez COS przetarg wpłynęły dwie oferty, które w najbliższych dniach zostaną sprawdzone pod kątem formalnym. - To kolejny krok w kierunku uczynienia z Wielkiej Krokwi najnowocześniejszej skoczni narciarskiej na świecie - podkreśla Piotr Apollo, dyrektor Ośrodka Przygotowań Olimpijskich COS Zakopane. - Przebudowa wyciągu przyczyni się do podniesienia jakości organizowanych zawodów, w tym również największej imprezy sportowej w Polsce - Pucharu Świata w skokach narciarskich, który gromadzi od lat na obiekcie COS tysiące kibiców. Zwiększy także atrakcyjność obiektu. Zakończenie modernizacji zaplanowaliśmy na koniec czerwca przyszłego roku, bo chcemy zdążyć na Letnią Grand Prix w skokach narciarskich. - Nowoczesny wyciąg jest konieczny, jeżeli nie chcemy stracić Pucharu Świata w skokach narciarskich. Obecna kolejka nie spełnia norm FIS i jest coraz bardziej przestarzała - mówi Wojciech Szatkowski z Muzeum Tatrzańskiego, historyk sportów zimowych i autor książki o zimowych olimpijczykach. - Ośrodki narciarskie w Europie już dawno rozwiązały ten problem. W Obersdorfie skoczkowie mają do dyspozycji nowoczesny wyciąg i przeszkloną windę, a na skoczni Bergisel w Innsbrucku działa nowoczesna kolejka szynowa. Modernizacja kolejki na Wielką Krokiew jest potrzebna także ze względów marketingowych, ponieważ można ją udostępnić turystom, dla których będzie dodatkową atrakcją. Nowa kolejka będzie miała 344 metry długości i 134 metry przewyższenia. Dwuosobowe krzesełka przewozić będą ponad 600 osób na godzinę. Oprócz stacji dolnej i górnej zaplanowano także stację pośrednią. (KOV) "Dziennik Polski" 2007-11-13

Autor: wa