Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Gry a zmiany w mózgu - psychologia

Treść

W mózgu młodych osób grających w pełne przemocy gry wideo może dochodzić do istotnych zmian. Wzrasta aktywność regionów mózgu zarządzających pobudzeniem emocjonalnym, spada za to aktywność w obszarach powiązanych z samokontrolą, skupieniem i koncentracją. - Nasze badania dowodzą, że niektóre brutalne gry wideo powodują krótkotrwałe i przejściowe zmiany w mózgu, podczas gdy pozbawione elementów przemocy, choć równie emocjonujące gry nie mają takiego efektu - mówi dr Vincent P. Mathews, radiolog z Indiana University School of Medicine w Indianapolis. Przemysł oparty na produkcji i sprzedaży gier wideo jest ogromny. W minionym roku w samych tylko Stanach Zjednoczonych dochody z ich sprzedaży sięgnęły 10 miliardów dolarów. Jednak wraz ze wzrostem sprzedaży rosną też obawy i wątpliwości dotyczące efektów, jakie te "zabawki" wywierają na młodych ludzi. Doktor Mathews i jego zespół przeprowadzili badania na grupie 44 nastolatków. Część z nich przez 30 minut dziennie grała w pełne przemocy gry, pozostali używali gier spokojniejszych. Następnie wszystkich uczestników poddano badaniu funkcjonalnym rezonansem magnetycznym (fMRI) - techniką, która pozwala bardzo dokładnie śledzić poszczególne czynności mózgu i wykrywać zmiany leżące u podstaw wielu chorób neurologicznych. Podczas wykonywania badania mieli oni do rozwiązania dwa zadania - jedno na koncentrację, drugie stymulujące emocje. Badanie fMRI wykrywa bardzo subtelne zmiany metaboliczne zachodzące w aktywnych obszarach mózgu. Zmiany te widoczne są na ekranie tomografu jako jaśniejsze obszary, wskazujące, która część mózgu jest używana podczas wykonywania określonej czynności. Obie grupy nastolatków w podobnym czasie i z podobną dokładnością wykonały powierzone im zadania. Analiza fMRI pokazała jednak istnienie znacznych różnic w aktywności ich mózgów. Grupa grająca w gry brutalne wykazywała niższą aktywność przedczołowej części mózgu, zaangażowanej w procesy koncentracji i samokontroli. Natomiast obszar zwany ciałem migdałowatym, odpowiadający za emocjonalne pobudzenie, był u nich bardziej aktywny. Naukowcy planują przeprowadzenie dalszych badań w celu sprawdzenia, czy omawiane gry wywierają również długotrwałe efekty na mózg gracza. "Nasz Dziennik" 2006-12-07

Autor: ea