Przejdź do treści
Przejdź do stopki

E... administracja

Treść

Teoretycznie od wczoraj można wysyłać pisma do urzędów przez Internet, a jak jest w praktyce?

Urząd Miasta Krakowa dopiero za dwa miesiące będzie gotowy na przyjęcie podań przesyłanych drogą elektroniczną i opatrzonych certyfikowanym podpisem elektronicznym.

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego jest już na to przygotowany od dawna. Problem w tym, że i tak nikt nie korzysta z tej możliwości.

Od wczoraj urzędy administracji publicznej w całej Polsce powinny przyjmować od petentów pisma wysłane przez Internet i opatrzone podpisem elektronicznym. Większość urzędów nie jest do tego przygotowana. Trzeba jednak przyznać, że nie ma dużego nacisku petentów na umożliwienie im takiego sposobu załatwienia spraw urzędowych, bo uzyskanie certyfikowanego podpisu nie jest proste i sporo kosztuje, a do tego na razie niczego nie ułatwia.

Największy urząd w Małopolsce - krakowski magistrat - dopiero przygotowuje się do tego. Jak się dowiedzieliśmy, planowane są jeszcze zakupy sprzętu komputerowego, który umożliwi pełny elektroniczny obieg dokumentów w urzędzie. Dlatego krakowanie będą mogli składać podania drogą elektroniczną za dwa miesiące.

Urząd Marszałkowski kilka miesięcy temu chwalił się stworzeniem możliwości przyjmowania pism urzędowych przez Internet i posiadaniem certyfikowanego podpisu elektronicznego. Tymczasem do tej pory nikt jeszcze nie przysłał pisma opatrzonego takim podpisem. W ramach pilotażowego projektu "Cyfrowy urząd", realizowanego w strukturze portalu "Wrota Małopolski", przez Internet załatwiono dotychczas w sumie 100 spraw. Sytuacja ma się zmienić, gdy dzięki unijnym dotacjom powstanie system elektronicznego obiegu dokumentów w urzędach.

Od kilku lat głośno mówi się o wprowadzeniu e-administracji, dzięki której nie trzeba będzie chodzić do urzędów, wystarczy wysłać pismo z domu przez Internet i czekać na załatwienie sprawy. Pierwszy problem to duże - kilkusetzłotowe - koszty uzyskania certyfikowanego podpisu. Inny kłopot mają ci, którzy podpis już zdobyli. Do każdego pisma powinno być dołączone potwierdzenie opłaty skarbowej lub administracyjnej. Wprawdzie można uiścić te opłaty internetowym przelewem, ale potwierdzenie trzeba... przynieść lub wysłać do urzędu. (GEG)

"Dzienik Polski" 2005-11-22

Autor: ab