Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Dwie drogi do Tarnowa

Treść

Przez kilkanaście miesięcy kierowców podróżujących z Krakowa do Tarnowa czeka horror. Pod koniec 2006 r. powinni odczuć znaczną poprawę, a za kilka lat będą mogli jeździć w prawdziwie komfortowych warunkach, bo aż dwiema drogami.

14 września rozpoczną się prace przy modernizacji drogi krajowej nr 4 na odcinku Targowisko - Tarnów. To oznacza, że od tego dnia na tej trasie kierowcy muszą spodziewać się przewężeń, ruchu wahadłowego, ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania. Z kłopotami na "czwórce" trzeba się będzie liczyć przez co najmniej 15 miesięcy. Za to po zakończeniu przebudowy kierowcom będzie się jechać znacznie szybciej i wygodniej.

Tylko trochę lepiej

Przedsmak lepszych warunków można odczuć już na odcinku Kraków - Targowisko, gdzie modernizacja praktycznie już się kończy. Jednym z elementów tej inwestycji było dobudowanie drugiej jezdni na odcinku Kraków - Wieliczka. Dzięki temu nie tworzą się już korki przy wyjeździe z Krakowa, ale wjazd do stolicy Małopolski nadal wiąże się z długim oczekiwaniem.

Powodem takich sytuacji jest sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu drogi nr 4 i wyjazdu z Wieliczki. Kilka lat temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zrezygnowała z budowy dwupoziomowego skrzyżowania w tym miejscu. Teraz, gdy wydano już pieniądze na przebudowę tego skrzyżowania, na możliwość kolejnej poprawy trzeba będzie poczekać kilka lat.

Uratowane pieniądze

Niewiele brakowało, by na modernizację odcinka Targowisko - Tarnów nie było pieniędzy. Gdy GDDKiA starała się o pieniądze z funduszu ISPA, plany budowy autostrady z Krakowa do Tarnowa zakładały, że inwestycja ma szanse na realizację dopiero po 2015 r. Gdy okazało się, że budowa może ruszyć już w przyszłym roku, Unia Europejska zaczęła się zastanawiać, czy warto wydawać pieniądze na modernizację drogi, obok której powstanie druga. GDDKiA udało się jednak obronić przyznane fundusze i po kłopotach z wyłonieniem wykonawcy (pierwszy przetarg został unieważniony), 14 września będzie można rozpocząć prace.

Jeszcze w tym roku powinien zostać ogłoszony przetarg na budowę pierwszego odcinka autostrady Kraków - Tarnów (na terenie dawnego województwa krakowskiego). Roboty przy autostradzie mogłyby ruszyć w pierwszych miesiącach przyszłego roku. (GEG)

Modernizację drogi Kraków - Tarnów podzielono na dwa etapy. Pierwszy - odcinek Kraków - Targowisko - jest już na ukończeniu. Za ok. 27 mln euro wzmocniono nawierzchnię na długości 21,5 km oraz dobudowano drugą jezdnię na 1,5-kilometrowym odcinku z Krakowa do Wieliczki.

Wczoraj podpisano umowę na realizację drugiego etapu przebudowy drogi krajowej nr 4. Kontrakt o wartości 75,6 mln euro zdobyło konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o. oraz Mota - Engil Engenharia e Construcao SA. Zakres prac to wzmocnienie nawierzchni na odcinku 34,6 km, budowa dwupoziomowego skrzyżowania dróg nr 4 i 73 w Tarnowie wraz z dobudową 800 m drugiej jezdni, przebudowa mostu na Dunajcu w Zgłobicach, budowa jednojezdniowej drogi o czterech pasach ruchu na odcinku 3,7 km od mostu w Zgłobicach do obwodnicy Tarnowa. Koszt całej inwestycji to blisko 110 mln euro.

"Dziennik Polski" 2005-08-10

Autor: ab