Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Drogi z euro

Treść

Wielkie inwestycje w Małopolsce - przede wszystkim budowa autostrady A4 oraz rozbudowa lotniska w Balicach - będą finansowane w ramach unijnego Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko".

Na rozbudowę dróg, kolei i lotnisk oraz duże inwestycje ekologiczne w Polsce przeznaczone zostanie ponad 26 mld euro, czyli ok. 100 mld zł. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przygotowuje programy operacyjne na lata 2007-2013, czyli plany wydatków współfinansowanych z unijnych dotacji. W sumie z budżetu Unii Europejskiej Polska ma otrzymać w tym okresie 59,5 mld euro, a koszt wszystkich realizowanych inwestycji i projektów wyniesie ok. 85,6 mld zł.

Program "Infrastruktura i Środowisko" jest najważniejszy, bo jego realizacja pochłonie 26,1 mld euro, w tym 21,27 mld euro ze środków Unii Europejskiej.

Projekt Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" zakłada, że najwięcej pieniędzy pochłoną inwestycje drogowe. Na budowę autostrad i dróg krajowych ma trafić z unijnej kasy ok. 7 mld euro. Do tego trzeba jeszcze dodać 1 mld euro na drogi w Polsce wschodniej oraz ok. 850 mln zł na poprawę bezpieczeństwa na drogach krajowych. Na modernizację linii kolejowych oraz zakup nowego taboru dla kolei zarezerwowano ponad 4 mld euro. Do podziału pomiędzy osiem lotnisk regionalnych będzie 400 mln euro.

Na inwestycje ekologiczne przeznaczono blisko 4,3 mld euro. Najwięcej - 2,5 mld euro - będzie na budowę wodociągów, kanalizacji i oczyszczalni ścieków. Na budowę, rozbudowę i modernizację wysypisk śmieci oraz rekultywację terenów poprzemysłowych będzie 1 mld euro, a na ochronę przeciwpowodziową - 500 mln euro. Na inwestycje ekologiczne w firmach przeznaczono 200 mln euro.

Na co może liczyć Małopolska? Na pewno dofinansowana z unijnych środków będzie budowa autostrady A4 z Krakowa do Tarnowa, a być może także dalszy jej odcinek w kierunku granicy państwa.

Szanse na unijne fundusze maja także niektóre odcinki "zakopianki" i być może wschodnia obwodnica Krakowa (czyli przesunięcie drogi krajowej nr 7 bardziej na wschód).

Lotnisko w Balicach także można by uznać za "pewniaka", ale wcześniej musi być rozwiązany problem własności gruntów należących do wojska i zwiększenia roli samorządu w spółce Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice (Ministerstwo Transportu deklaruje rozwiązanie tych problemów).

Spośród linii kolejowych na podstawowej liście znalazła się tylko modernizacja szlaku Kraków - Warszawa, a pozostałe inwestycje (modernizacja linii Kraków - Tarnów czy budowa nowej linii Kraków - Piekiełko) znajdują się w rezerwie na wypadek niepowodzenia planów w innym rejonie Polski.

(GEG)

PodziaŁ unijnych Środków

21,27 mld euro - inwestycje transportowe i ekologiczne, w mniejszym zakresie - energetyczne, w służbie zdrowia i kulturze (program "Infrastruktura i Środowisko);

15,9 mld euro - dzielone w 16 województwach na inwestycje i projekty w różnych dziedzinach w ramach 16 Regionalnych Programów Operacyjnych (według wstępnego podziału, Małopolska ma otrzymać niespełna 1,1 mld euro, kwota ta może wzrosnąć do ok. 1,4 mld euro);

8,1 mld euro - walka z bezrobociem, szkolenia, programy wyrównywania szans na rynku pracy (program "Kapitał ludzki");

7 mld euro - wsparcie gospodarki, głównie przedsięwzięć innowacyjnych i wzmacniających konkurencyjność;

2,2 mld euro - na inwestycje i projekty w 5 najsłabszych województwach ściany wschodniej, w tym w województwie podkarpackim (program "Rozwój Polski Wschodniej);

600 mln euro - współpraca transgraniczna, czyli wspólne inwestycje na granicy państw;

200 mln euro - promocja unijnych funduszy (program "Pomoc techniczna"). (GEG)

"Dziennik Polski" 2006-04-19

Autor: ab